onsdag den 25. maj 2011

Aarhus og en flødepram


Aarhus, du er sgu sød, men der er noget vi skal snakke om. Da jeg forlod dig i januar var det pludseligt. Det var ikke hundrede procent gennemtænkt og som alle vigtige beslutninger var det ikke resultatet af et logisk ræssonement.
Men plasteret blev hevet af i ét drag, og nu er jeg glad for København. At se dig igen i denne weekend var, well, det er det vi skal snakke om, for jeg er bekymret.
Én ting er din nye, mystiske Olafur Eliason homo-glorie som du har smidt på toppen af Aros. Den er altså ikke køn, men jeg forstår - du vil gerne være kulturby i 2017. Og i den henseende er glorien helt perfekt. 
Men for os som nogen gange synes, at meget af det, der er kunst, er glorificeret fesenhed, er den glorie altså lidt problematisk. At krone kunsten på den måde gør den til Danmarks utvivlsomt største sarkasmehat. Og det tror jeg egentlig ikke var meningen.
Ting nummer to som forvirrer mig er den der sightseeing-bus du har fået. Hop-on hop-off service i en by på størrelse med Aarhus?! Tjaeh, tjoeh, måske er det godt for folk, som ikke kan finde vej.
Det lykkedes mig sgu at rekvirere en brochure for denne fabelagtige bus tour. I den lærte jeg at man kan vælge mellem en city-tour og en castle-tour. Og selvom man kan argumentere for at der en city, komme man slemt i bekneb, når man prøver at finde et slot i Aarhus. 
Marselisborg er altså ikke et slot. Den holder ikke.
Det ville jeg bare lige sige, så vi har rene linjer. 
Jeg vil dog til gengæld gerne oprigtigt komplimentere for at det er lykkedes at få så mange cruiseships til at ankre op i Aarhus. Det er sgu fint. For fanden et flot lifligt forarbejdet metal jeg var nede og kigge på i silende regnvejr søndag.
Men det er jo ikke bare at skibet er så stort. Jeg elsker simpelthen at det er i orden at stå og vinke som en tosse, når skibe sejler. Man behøver ikke engang kende folk! Det er så fint! Og så må man ovenikøbet lade som man ved en fløjtende fis om maritime julelege. #win.
Det var, kan man vel godt tillade sig at sige, lidt af en flødepram.
Jeg glæder mig allerede til at komme til Aarhus igen.
Husk i øvrigt at følge kravn111 på twitter - det gør alle de seje sgu.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar